tisdag 31 december 2013

Mera Hobbit

28 December 2013 

 Jag gick äntligen och tittade på The Hobbit: The Desolation of Smaug idag! Wohooo! Jag var lite tveksam om vad jag skulle tycka om filmen, då ett par av mina vänner inte varit helt nöjda med den. De är visserligen något bättre experter på böckerna än vad jag är (och med böckerna menar jag Tolkien i allmänhet, jag vet att det bara finns en Hobbit. Det är den enda jag läst, jag älskar den) men vi brukar tycka ungefär likadant. Så det kom som en glad överraskning att jag älskade filmen, och fullkomligt njöt mig genom den.

Bara ett par korta punkter av åsikter som jag kan nämna:
  • Jag gillade inte alls scenerna med Legolas och Tauriel i trailern, men jag har alltid varit pepp på att Evangeline Lilly är med (hon är fantastisk i LOST), så jag var misstänksam. Men jag tyckte jättemycket om deras sidostory, framför allt de vibbarna vi även fick med Kíli. Jag är i och för sig en sucker för Aidan Turner, och klagar inte att han fick lite extra screen time. 
  • Jag såg inte att det var Mikael Persbrandt som var Beorn. Såg du att Mikael Persbrandt var Beorn? Jag tänkte bara på hur oerhört hårig han var. 
  • Imponerades av fler skådisar, och som vanligt tycker jag att den är, rent visuellt, fantastiskt snyggt gjord. Det mesta vad jag förstår är CGI, så skådespelarprestationerna blir av det ännu högre, och cred måste som vanligt gå till Peter Jackson och hela teamet som återigen lyckas föra oss från bion till Middle Earth. 
  • Sekvensen när de forsar i floden i sina tunnor och har orcherna efter sig samt actionhjältarna Legolas och Tauriel var något av det snyggaste jag sett, det var helt fantastiskt filmat och koreograferat. Jag såg den inte i 3D, men jag saknade ingenting, den var jättesnygg i vanlig 2D också!
  • Det roliga med att vara intresserad av film är att jag uppskattar filmatiseringar av böcker mycket mera, och kan förstå flera val vad gäller sådana detaljer som andra brukar haka upp sig på. De var fast hos alverna i tre månader, men det går inte att visa på film, så mycket tid har vi inte. Att byta ras på några av fienderna, från vätte till orch, kanske inte behövde göras, men det tar inte heller ifrån filmupplevelsen eller försämrar den berättelse som visas. Jag är jättenöjd med den här filmen också. (Ska dock komma ihåg att nämna att det var ett tag sedan jag läste boken, så alla detaljer är inte knivskarpa i mitt minne).

  • Som alltid visar jag hänsyn till filmskaparna och tittar på eftertexterna - jag tycker dessutom att det är intressant. Filmens end credit-sång av Ed Sheeran var helt otroligt vacker också! 


    Nöjd och pepp med biljett i hand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar