måndag 25 november 2013

Julmarknad

24 November 2013

För övrigt så fangirlar jag även smink. Gick tillbaka till en av vårens största favoriter idag, med guld- och persikofärgade ögonskuggor, och ett rosa skimmer. Det var så roligt att lägga den sminkningen igen!

Jag traskade iväg till gudstjänsten på morgonen, som ju blev lite speciell idag, i och med att kyrkan fortfarande var inredd á la café. Jag uppskattade verkligen dagens predikan, av Andrew, som bland annat kom med den här inspirerande meningen: "Han [Jesus] vill att vi ska sträcka oss framåt, åt den framtid vi längtar efter, och leva den nu". Jag gillar den verkligen, den idén, att inte bara våga tro och ta vara på sina drömmar, utan att faktiskt aktivt ta åt sig dem och göra dem till sitt nu. Något jag lär grunna på och ta till mig, och förhoppningsvis lyckas göra också - mer för att jag vill än att Jesus vill att jag ska, men kul att vi kommer överens.



Återigen snörde jag på mig ett rött, gulligt förkläde, och fick idag hjälpa till att sälja julprydnader - en mängd olika tomtar och ljusstakar. Så många att kunder den sista kvarten på julmarknaden fortfarande lyckades hitta nya sorter som jag inte sett innan. Det var fullt med folk mest hela tiden, och mycket att göra. I början var jag lite besviken att jag inte hade samma kontakt med besökarna som när jag hälsade välkommen i torsdags, men det blev ordentligt roligt efter lunch (mysteriet löst - blodsockerfall). Eftersom det var sista dan gick flera av volontärerna runt från stånd till stånd och passade på att köpa det de hade spanat in - jag fick med mig en jättesöt liten tomte hem, tillsammans med julmust till mig och Johanna. Hennes efterlysta polarkaka fick vi dock klara oss utan - den sorten hade det redan tagits taberas på. (Nyhet av särskilt intresse: ordet taberas finns inte med i min dators ordlista). Trots att jag stod nere i salen lyckades jag komma upp i kaféet för lite bilder, och snodde åt mig en kvarts samtal med Rob, för att höra vad han tyckte om gårdagens jubileumsavsnitt!



Mot slutet av marknaden sjöng kyrkokören fyra sånger, och Mikael förklarade sedan julmarknaden avslutad. Besökarna gick efter ytterligare en kvarts småprat iväg, och kvar var en hög trötta volontärer som surrade runt. Efteråt väntade nämligen nedplockandet av hela marknaden, bort med allt som inte sålts, montera ned alla stånd, bära undan alla extra möbler. Jag och mina kollegor spenderade säkert tio minuter åt att gå igenom varenda en av våra femton lådor minst fem gånger i jakt på en särskild hög tomtar. Jag hade packat ned dem i botten på en låda till efterförsäljning, men när jag sedan gått iväg för att bära bort hyllplan hade den lådan sugits in i ett maskhål. Efter mycket om och men hittade vi tomtarna, och de kunde komma till rätt plats. Skam den som ger sig!



Transformation! 


Jag gick upp i prästgården och fick med mig ett par lussebullar hem innan jag gick, vid halv åtta. Kyrkan var vid det laget nästan sitt vanliga gamla jag igen, men vårt stånd var ordentligt nedpackat där det ska vara, och ligga och vänta till nästa år. Efteråt vankades det tydligen en fest för alla som hjälpt till, men jag gick som sagt innan dess, fullkomligt utmattad efter den långa dagen. Framför allt mina fötter hade för flera timmar sedan börjat planera en massaker mot alla skotillverkare i hela världen, så det kändes bäst att ta mig hemåt. Jag sade hejdå till Rob och flera andra innan jag gick, mycket nöjd med dagens insats, trots allt. God Jul igen - BARA EN MÅNAD KVAR!!!! Aaaaaaah...! Ja nej men god jul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar