lördag 23 november 2013

Från oss alla till er alla

21 November 2013 

Ungefär så sade svenska kyrkan och alla dess volontärer idag när vi öppnade årets stora Julmarknad för allmänheten.

Jag totade runt i min nya klänning från H&M, som jag älskar, och antagligen kommer tota runt i under julhelgen också (<3), med ett vackert, gammaldags, rödmönstrat förkläde över. Jag var så söt så! Så söt till och med, att en av besökarna frågade om han inte fick ta ett foto. Jag hade ingen direkt station, då det var många volontärer idag - ungdomar från svenska skolan var där och hjälpte till större delen av dagen. Så jag hamnade precis vid dörren i början, och istället för att inte göra någonting började jag hälsa alla välkomna, log och nickade, svarade på frågor, och hjälpte till att ta betalt. Mina mest använda meningar under dagen: "The fair is downstairs, and then we have a café up in the church, right up these stairs", "That's two pounds please, enjoy!", "Yes, the restrooms are to the left down these stairs", och "Thank you, have a good day/nice evening!" När en av kyrkans organisatörer kom förbi en timme in efter öppningstid tyckte hon att det var så bra att jag stod där att hon bad mig fortsätta. Jag klagade inte, det var jätteroligt! Lite allmänt iskallt bara, med öppen dörr och kyla som strömmade in. Men jag fick på mig halsduk och vantar, och från och till en jacka.



Den som egentligen var ansvarig för att ta betalt för inträdet (och som också gjorde det, bra mycket bättre än jag - huvudräkning...) var en brittisk man vid namn Rob. Rob är min nya bästa brittiska vän, även om han inte vet det själv. Vi hade jätteroligt under större delen av dagen, och stod och pratade så snart det inte var fullt med folk. Det framgick snart att vi har en massa gemensamma intressen, och vi kunde till min stora glädje diskutera de många tv serier vi båda tittar på. !!! Det var verkligen jätteroligt, och så trevligt att prata om Doctor Who med en faktiskt brittisk person. Vi utvecklade också ett smidigt system med betalningen, där jag var den som hälsade välkommen och gav information, och blev mellanhanden som bytte pengar och biljett med Rob och besökarna.



På eftermiddagen fick jag gå upp och jobba en stund i kaféet, när skolungdomarna hade gått hem. Det var lite underligt att gå upp i kyrkan och istället för det vanliga rummet finna en stor matsal, som var riktigt mysig. Deras fikabord var helt brutalt, och mina ögon åt upp precis allting. Jag ska hjälpa till igen hela söndagen, men på lördag ska jag bara dit för min egen skull - och då ska jag passa på att smaka något av allt det goda! Den sista timmen blev det lite slött i kaféet igen, så jag smet ner till Rob och hjälpte honom med de sista besökarna - den sista vågen med kontorsklädda män kom vid halv sju.



Jag har saknat några av de förberedande jultraditioner jag brukar ha i Sverige, men den här julmarknaden botade lite av den längtan. Det var så kul att se hela kyrkan full med folk och julmys, och fullkomligt transformerad från vad jag blivit van vid. Det var också jättebra stämning mellan alla som hjälpte till, och jag pratade med många trevliga människor, både volontärer och besökare. Blev lite polare med en ung man som hette Rory! Poäng, yes I think so? Haha.



Jag ser verkligen fram emot att hjälpa till igen på söndag - så pass att jag nästan skrev upp mig för lördagen också, men det blev trots allt inte så. Då ska jag se till att ta ordentliga foton istället (som kommer att hamna i det här inlägget, så kom tillbaka på söndag!), och kanske julmysshoppa lite grann. God Jul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar